Nu vrem portocale! Sau despre criza de la Arhivele Naționale

Arhivele Naționale ale României (ANR) pun la cale opriprea accesului cercetătorilor și cetățenilor la documentele istorice pe care le dețin. Pretextul este că sunt documente „clasificate ”. Au fost, adică, clasificate de creatorii lor, indiferent cine sunt acești creatori (precum CC al PCR) sau în ce an au fost documentele respective create și clasificate (în 1952, de exemplu). Decizia, anunțată la 26 mai 2022, a fost luată de conducerea ANR în urma unui raport secret al unui serviciu la fel de secret din Ministerul Afacerilor Interne, minister sub tutela căruia se află ANR din 1951.

Peste 1600 de cetațeni am semnat o scrisoare deschisa de protest, în care situația este explicată pe larg. Am trimis apoi scrisoarea și lista de semnături la parlament si diferite comisii parlamentare, la guvern și MAI, la administrația prezidențială și, mai presus de toate, la Arhivele Naționale. Am primit răspunsuri fie în sensul că problema semnalată nu e de competența entității respective, fie în sensul că instituția în cauză a trimis mai departe scrisoarea noastră. Mai departe, adică la ANR. De la ANR, nici un răspuns, încă.

Însă, faptul că toate aceste instituții trimit petiția către ANR arată că soluția este, de fapt, la ANR, nu?

Istoria a fost prezentată, pe scurt, și de mine (cât am princeput din ea), și de Dorin Dobrincu (aici sau aici) și de Cătălin Botoșineanu  (aici  sau aici), și de alții.

Între timp, tot felul de discuții și de idei, iar spiritele uneori s-au mai încins (inclusiv în cazul meu). Unii caută vinovați, alții se dezvinovățesc. Unii caută soluții, alții se lamentează că soluții, de fapt, nu există. Unii înjură în privat, dar fac complimente în public. De toate, pentru toți.

Recent, am ajuns să cred ca soluția cea mai simplă și rapidă ar fi un HG de declasificare în bloc a tuturor documentelor istorice deținute de ANR și create până la 31 decembrie 1989, indiferent de creatorul lor, iar după declasificare să se aplice termenele de dare în cercetare din Legea Arhivelor 16/1996 — după modelul oferit de Arhivele de la Ministerul Afacerilor Externe (HG 33/2019 și HG 1201/2012).

HG 33/2019  spune așa:

„Articolul 1: Se aprobă declasificarea documentelor elaborate anterior datei de 31 decembrie 1989 de persoane juridice de drept public sau privat și aflate în fondul arhivistic al Ministerului Afacerilor Externe.

Articolul 2: Consultarea documentelor care conțin informațiile declasificate prevăzute la art. 1 se realizează în conformitate cu prevederile art. 28 și 30, precum și ale anexei nr. 6 la Legea Arhivelor Naționale nr. 16/1996, republicată.

Articolul 3: În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Ministerul Afacerilor Externe va publica lista persoanelor juridice de drept public sau privat care au elaborat documentele declasificate potrivit art. 1.”

Lista menționată la articolul 3 este aici și ea cuprinde creatori de documente istorice de dinainte de 31 decembrie 1989, precum  toate ministerele, Ministerul Comerțului Exterior, Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Muncii, Ministerul de Interne, Ministerul de Finanțe, Secretariatul General al Consiliului de Miniștri, Partidul Comunist Român, Comitetul Central, Cancelaria CC al PCR, Banca Națională, Banca Română de Comerț Exterior, Secția Relații Externe a CC al PCR etc.  

Și am întrebat și eu: De ce nu se poate aplica această soluție de la Arhivele MAE și în cazul ANR? Un HG rapid, care să declasifice toate documentele istorice deținute de ANR, create până la 31 decembrie 1989, urmată de o lista a creatorilor. Adică, exact soluția MAE din HG 33/2019.

Mi s-a răspuns că MAE a declasificat doar documente create de MAE sau că respectivii creatori de documente declasificate de MAE prin HG 33/2019 azi nu mai există. E limpede însă că nu acesta e cazul, aici, după cum se vede clar în lista menționată.

Apoi, mi s-a spus că ANR nu se compară nici cu Arhivele MAE, nici cu alte arhive, nici cu unele ministere. Dar eu iar întreb: cum e posibil ca un document creat de Ministerul Comerțului Exteror în 1987 sau unul creat de Cancelaria CC al PCR în 1952 să fie declasificat la Arhivele MAE și dat la cercetare, dar același document, la ANR, să fie clasificat și oprit de la cercetare? Ce e de priceput aici?  

Mi s-a mai spus ca sunt chestiuni prea tehnice, prea complicate, prea greu de priceput. Adică, cetățeanul, cum ar veni, e cam imbecil, nu pricepe, nu e capabil să înțeleagă, se bagă în probleme prea grele pentru el. Bine-bine, admit că nu cunosc,  nu știu, nu înțeleg. Dar atunci să-mi explice și mie cineva, dar să-mi explice rațional, cu argumente, cu exemple, să-mi răspundă la întrebări, oricâr ar fi ele de stupide, că de-aia sunt funcționari publici, în slujba cetățeanului, nu?

Sau, dacă stau bine și mă gândesc, în fond nici nu vreau și nici nu trebuie să pricep eu. Nici nu mă interesează toate chestiile tehnice și complexe pe care le răsucesc specialiștii pe toate fețele. Să analizeze ei ce doresc, iar nouă, cetățenilor, să ne dea o soluție, una clară, concretă, imediată, cuprinzătoare, ca să avem acces la toate documentele istorice deținute de ANR, create până la 31 decembrie 1989, indiferent de creator. Numai că, eu am auzit până acum doar două lucruri: 1. că eu nu mă pricep și 2. că ei n-au soluții, că de fapt nici nu există soluții, iar decizia din 26 mai e aici ca să rămână.

Mai zic unele voci că sunt prea multe probleme conexe în cazul astă și că nu trebuie să ne grăbim, că e nevoie de timp, de dezbateri, de proceduri parlamentare, de altă lege a arhivelor, de alt statut al arhivistului etc. Nu mă mai interesează, nu mai vreau să știu! Deocamdată.  Oricum, am stabilit deja că nu pricep. Vreau soluție imediată pentru chestiunea de bază, care arde acum, adică acces imediat la documentele istorice, deținute de ANR, indiferent că sunt clasificate sau nu, indiferent cine și când le-a creat până la data de 31 decembrie 1989. Doar nu vrem să rezolvăm acum toate problemele arhivelor, tot ce n-am rezolvat în 32 de ani?! Mă tem că, dacă urmărim prea multe obiective, nu vom obținem de fapt nimic. Dacă urmărim un singur obiectiv, simplu, clar — declasificarea în bloc după modelul de la MAE, atunci poate șansele de reușită sunt ceva mari… După aceea, ne ocupăm pe îndelete și de restul. 

Deși ANR n-au zis nimic oficial până acum, au transmis pe diverse căi că „lucrează” și că pregătesc un HG. Zvonul spune că ar fi vorba de un HG de declasificare, dar numai până în 1972. Și întreb și eu, iar, de data asta ca în jocul de copii cu portocalele: de ce 1972 și nu 1971? De ce 1972 și nu 1973? De ce 1972 și nu 31 decembrie 1989? Să aibă legătură anul 1972 cu anexa 6 din Legea 16/1996? Dar dacă are, care e? În orice caz, eu nu vreau de la ANR portocola asta cu declasificarea până la 1972. Aștept declasificarea până la 31 decembrie 1989, inclusiv. Și, dacă soluții mai bune la ANR nu sunt, de ce nu se folosește precedentul creat de Arhivele MAE cu HG 33/2019?

 

One thought on “Nu vrem portocale! Sau despre criza de la Arhivele Naționale

  1. Pingback: Răspunsul Arhivelor Naționale la petiția privind accesul la documente și câteva comentarii | Elena Dragomir

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s