Despre birocraţia POSDRU sau cum să ne batem joc de cetăţean

Pe 28 mai 2014, împreună cu alţi cercetători din România, am contestat modul în care Institutul pentru Cercetarea Calităţii Vieţii (ICCV) al Academiei Române a considerat de cuviinţă să organizeze un concurs pentru selecţionarea a 40 de bursieri postdoctorali în cadrul proiectului POSDRU – ID 141086 „Pluri și interdisciplinaritate în programe doctorale și post-doctorale”.

Am subliniat foarte multe nereguli, argumentele noastre putând fi citite aici sau aici. Pe 30 iunie 2014, ICCV ne-a răspuns, arătându-ne, printre altele, că „faptul că evaluarea nu s-a desfăşurat conform metodologiei este o presupoziţie injurioasă, care nu se bazează pe argumente” şi că „membrii comisiei de evaluare nu s-au aflat în conflict de interese”.

Pe 1 iulie 2014 ne-a răspuns şi conducerea Academiei Română, informându-ne că „a desemnat Institutul National de Cercetări Economice (INCE), ca for tutelar imediat superior Institutului de Cercetări pentru Calitatea Vieţii, să analizeze Petitia” noastră. INCE, care este partener în proiect şi unul dintre organizatorii concursului, ne-a răspuns că ni s-a părut şi că totul a fost „în conformitate cu metodologia”. Răspunsul INCE este aici.        

Tot pe 28 mai 2014 am depus şi la OIPOSDRU MEN o sesizare de nereguli în legătură cu acest caz. Sesizarea a fost întregistrată pe 2 iunie. Pentru că nu primisem încă răspuns, în octombrie 2014, mai multe zile la rând, am telefonat la OIPOSDRU MEN, cerând o reacţie. După multe insistenţe, pe 24 octombrie 2014, OIPOSDRU mi-a trimis pe email un raspuns (doar pe email), care avea însă o dată din iulie 2014. Acestă adresă de răspuns zicea că, în urma sesizării noastre de nereguli, OIPOSDRU a întocmit o suspiciune de fraudă, care se afla în iulie 2014 în verificare la Serviciul Juridic, Constatare şi Stabilire Nereguli din cadrul OIPOSDRU MEN.

De atunci nu am mai primit nici un fel de răspuns. Între timp, în aprilie 2015,  ICCV şi-a primit banii în contul proiectului POSDRU – ID 141086 „Pluri și interdisciplinaritate în programe doctorale și post-doctorale”, adică peste 925.000 de lei, din fonduri UE.

După alte câteva zile de insistenţe telefonice, ieri am reuşit să vorbesc cu un domn de la „Help Desk”-ul OIPOSDRU MEN, singurul departament care a vrut sa vorbească cu mine. Help Desk-ul lucrează cu publicul doar de luni până miercuri, între orele 10 şi 12, şi răspunde doar la un număr de telefon mobil, că, se pare, nu are telefon fix, după cum mi-a zis o doamnă de la Secretariat. Respectivul telefon mobil este închis „în afara orelor de program”, ba chiar şi puţin din timpul programului. În fine, acest domn a fost foarte amabil cu mine. După ce i-am povestit despre ce este vorba, s-a dus la Serviciul Juridic, Constatare şi Stabilire Nereguli din cadrul OIPOSDRU MEN ca să vadă în ce stadiu este verificarea pomenită mai sus. Apoi m-a sunat şi mi-a spus ce a aflat. „Colega” de acolo avea dosarul nostru pe masă şi lucra la el – Vedeţi ce norocoşi suntem!🙂 –, dar nu poate estima când vor fi gata verificările, pentru că este un caz complex, care cere timp, şi pentru că ICCV nu s-a grăbit să le trimită documentele cerute. La întrebarea dacă este firesc ca o astfel de „verificare” să dureze peste un an, amabilul domn nu a putut să-mi rapundă, dar mi-a promis că imediat ce se vor încheia verificările colega ne va trimite un răspuns scris.

O să vă ţin la curent. Voi avea probabil ceva noutăţi despre acest caz peste încă un an şi ceva.🙂

Între timp, mă întreb şi eu cu naivitatea obişnuită: este în România recunoscut dreptul de petiţionare? Sunt obligate autorităţile din România să respecte termenele de soluţionare a petiţiilor? De când durează mai bine de un an ca să primeşti o soluţie la o petiţie?

UPDATE, 27 noiembrie 2015: Răspunsul final a venit şi ne-a dat dreptate.

4 thoughts on “Despre birocraţia POSDRU sau cum să ne batem joc de cetăţean

  1. Pingback: Un simulacru de concurs la ACADEMIA ROMÂNĂ | Elena Dragomir

  2. Pingback: Noul guvern de tehnocrați și scandalul de la Academie | Elena Dragomir

  3. Pingback: OIPOSDRU MEN ne-a dat dreptate: În mai 2014, a fost un simulacru de concurs la Academia Română | Elena Dragomir

Leave a Reply

